Så här går det till

En tävlingsomgång:

Varje omgång består av fri träning under första dagen, oftast en lördag. Därefter körs fyra kvalificeringsheat, två på lördagen och två på söndagen. På söndagen är det sedan två semifinaler och en final. Detta gäller alla klasser.

Ungefärligt tidsschema:
Varje tävlingsomgång har ungefär samma tidsschema för träning, kvalificeringsheat, semifinaler och finaler.
På lördagen körs heat 1 och 2 ca kl 14.00, dessförinnan har det varit fri träning och tidsträning.
På söndagen körs heat 3 och 4 med start ca 10.30, semifinaler ca 14.00 och finalerna ca 15.15.
Finalerna sänds direkt i TV, här i Sverige på Viasat Motor och Viasat play med start kl 15.30.

Kvalificeringsheat 1- 4

Kvalificeringsheaten går över fyra varv och fem bilar startar sida vid sida i varje heat.

Heat 1:

Startpositionerna avgörs genom förarnas lottdragning, motsvarande proceduren i speedway. I kvalificeringsheaten kör man på tid och det gäller att komma i mål.

Heat 2-4:

Startpositionerna bestäms utifrån resultatet i föregående heat.

Det är tidtagning i alla kvalificeringsheat och snabbaste föraren får 50 poäng. Tvåan: 45, tredje 42, fjärde 40, femte 39 osv.  Efter avslutade kvalificeringsheat sammanräknas förarnas totalpoäng och de 12 snabbaste går till semifinalerna.

Semifinaler:

I semifinalerna startar bilarna i tre rader med två bilar per rad. I semifinal 1 startar de som kom 1, 3, 5, 7, 9 och 11 i sammanställningen från kvalificeringsheaten. I semifinal 2 – startar de som kom 2, 4, 6, 8, 10 och 12.

Semifinalerna körs över sex varv och vinnaren, tvåan och trean i resp semifinal går till final.

Final:

Finalen har sex startande bilar i tre rader med två bilar per rad. I första raden står den semifinalvinnare som har högst antal poäng och den andra semifinalvinnaren. De övriga placeras på motsvarande sätt.

Den som vinner finalen vinner mästerskapsomgången. Plats 1-6  klassificeras utifrån resultatet i finalen och övriga förare i omgången klassificeras utifrån inkörda poäng i kvalificeringsheaten.

Jokerspåret/Alternativspåret:

Det finns ett alternativspår som måste köras minst en gång per race. semifinal och final. Spåret skall vara utformat så att det ger åtminstone 2 sekunder längre körtid. Missar föraren detta blir det ett 30 sekunders tidstillägg, samt blir placerad sist och utan poäng om det sker i en semifinal eller i finalen. Tjuvstarter straffas med en extra tur genom alternativspåret.

Poängberäkning:

Förarna får mästerskapspoäng i tre olika stadier.

De 16 bästa förarna efter kvalificeringsomgången får poäng enligt följande: Den förare  med mest heatpoäng får 16 mästerskapspoäng, tvåan 15, trean 14 osv ner till 1 poäng för föraren på 16:e plats.

Av de 12 förare som går till semifinal delas mästerskapspoäng ut i varje semifinal; 6 poäng till vinnaren, 5 till tvåan osv.

Mästerskapspoängen i finalen:

  • 1: 8 poäng
  • 2: 5 poäng
  • 3: 4 poäng
  • 4: 3 poäng
  • 5: 2 poäng
  • 6: 1 poäng

Det totala antalet poäng som kan uppnås i en omgång är 30 poäng (16+6+8). Alla poäng i alla 12 omgångar räknas.

Teampoäng:

De olika teamen får också mästerskapspoäng under alla omgångar för två av sina bilar. En av förarna måste starta i alla 12 omgångar. Den andra bilen får köras av olika förare och teamet ges poäng oavsett vem som kör bilen. Det här ger möjlighet att låta olika stjärnförare köra enskilda omgångar.

Annonser

Kommentera gärna.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: